Tanulás, nyomás, stressz – ha a suli már nem a fejlődésről szól

„Minek tanuljam meg, ha úgyis elfelejtem?” „Öt perc alatt kapok egy egyest… és utána napokig szenvedek.” „Hiába próbálok odafigyelni, elkalandozik a fejem.” „Túl sok... nem bírom.” A suli sokszor nem csak tudást ad – hanem stresszt is.

BRAIN GYM

Tanulás, nyomás, stressz – ha a suli már nem a fejlődésről szól

Minek tanuljam meg, ha úgyis elfelejtem?” „Öt perc alatt kapok egy egyest... aztán napokig szenvedek.” „Hiába próbálok odafigyelni, elkalandozik a fejem.” „Túl sok... nem bírom.”

Ismerős? A suliban eltöltött idő nem mindenkinél a fejlődésről, a kíváncsiságról és az örömteli tanulásról szól. Sokan inkább szorongással, stresszel, kudarctól való félelemmel töltik. A kamaszkor eleve egy nagy átváltozás – testi, lelki, érzelmi értelemben is. Ebben az állapotban még nehezebb megfelelni az iskolai elvárásoknak.

Mik a leggyakoribb gondok?

  • ✖️ Fáradtság, motivációhiány

  • ✖️ Halogatás, ürjegyek, kudarctól való félelem

  • ✖️ Koncentrációs nehézségek, ADHD, figyelemzavar

  • ✖️ Tanulási zavarok: diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia

  • ✖️ Teljesítménykényszer, szégyenérzet

Sokszor a gyerek érti az anyagot – mégis leblokkol. Vagy hétfőn még ötös dolgozatot ír, csütörtökön már kettest. Mi változott? Legtöbbször a lelkiállapot.

A gyerekek nem egyforma ütemben fejlődnek. Van, aki vizuális típus, van, aki hallásból tanul, és van, aki csak akkor, ha közben mozoghat. A gond nem a gyerekkel van – hanem a rendszerrel, ami mindenkiből ugyanazt várja el.

A gyermekkineziológia ebben segíthet. Nem diagnosztizál, nem bírál, nem oszt jegyeket.

Azt nézi, hol akadt el az energia. Lehet, hogy valaki a kisiskolás korában egy stresszes feleletnél érezte először, hogy „nem vagyok elég jó”. Lehet, hogy egy szigorú tanár hangja minden alkalommal összehúzza a gyomrát. Ezek a testi emlékek bennragadnak – de oldhatók.

Mit lehet tenni?

  • Oldani a tanulással kapcsolatos stresszt

  • Segíteni a koncentráció javításában

  • Növelni az önbizalmat

  • Rátálni a gyerek saját tanulási stílusára

A tanulás lehet öröm. Lehet sikerélmény. Lehet, hogy csak egy-két blokkot kell oldani, hogy végre kiderüljön: nem te vagy a probléma, hanem a mód, ahogyan eddig mérted magad.